Publiekscampagne gemeente of LEC
Activeringsprogramma middengroepen
Besparen op gas wordt steeds belangrijker. Nu de kleine groep voorlopers is overgestapt op de warmtepomp, is de grote ‘middengroep’ aan de beurt. 86% daarvan wil graag. Maar er gebeurt niets, vooral omdat ze geen concreet plan hebben. Dit is precies wat dit programma doet: inzicht geven met een stappenplan, waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Voor gemeenten met de ambitie om echt iets te bereiken
Activatieprogramma voor NIP en non-NIP huiseigenaren uit de middengroep
Huiseigenaren uit de middengroep in beweging krijgen om hun huis energiezuiniger te maken, vraagt om een samenhangende en doordachte communicatie-campagne.
De opdracht
Nederland moet veel minder gas gaan gebruiken. Gemeenten spelen hierin een belangrijke rol en hebben van de overheid niet alleen de taak maar ook de middelen gekregen om inwoners hierbij te helpen.
Gelukkig zijn er verschillende subsidies beschikbaar, zoals de NIP. Hiermee kunnen gemeenten hun inwoners wijkgericht benaderen en financieel ondersteunen.

De uitdaging
Na de ‘koplopers’ – die weinig aansporing nodig hebben om over te stappen – zijn nu de twijfelende middengroepen aan de beurt. En dat is de grote meerderheid. 86% daarvan wil best, maar heeft geen idee waar te beginnen. Ze missen inzicht en een plan.
Hoe bereik je deze middengroepen en hoe krijg je ze in beweging? Want je wilt zo veel mogelijk huiseigenaren van het gas af, het liefst iedereen.

Een kansrijke aanpak
Heeft jouw gemeente de ambitie om zoveel mogelijk eigenaren aan te spreken? Het Activatieprogramma voor NIP en non-NIP huiseigenaren uit de middengroep is een samenhangende campagne om de middengroepen persoonlijk te benaderen.
In 5-7 contactmomenten, stapsgewijs per wijk over een periode van zo’n 6-9 maanden worden zij benaderd met concrete en praktisch uitvoerbare tips. De opbouw is logisch: beginnen met simpel uit te voeren gedragstips, dan de mogelijkheden van je huis bekijken, en daarna je huis ook in de zomer koel houden.

effectief vanwege een Doordachte opbouw
Activeringsprogramma met een logische en haalbare opbouw
Een omvattend programma voor gemeentes die de ambitie hebben om de grote middengroep in beweging te krijgen. Met 5-7 contactmomenten met concrete en praktisch uitvoerbare tips, stapsgewijs per wijk over een periode van zo’n 6-9 maanden.




inzicht en handelingsperspectief
Waarom dit programma
Het activeringsprogramma is gemaakt op basis van uitgebreide kennis en ervaring met (overheids-)communicatie en publiekscampagnes. Dit zijn onze belangrijkste principes.
Samenhang en duur
Huiseigenaren uit de middengroep moeten worden overtuigd. Dat lukt het best met praktische en concrete informatie die ze over een langere periode in meerdere stappen krijgen aangeboden. Informatie waarmee ze inzicht krijgen en direct aan de slag kunnen. Wijkgericht en met een persoonlijke aanpak.
Vertrouwde afzender
Een boodschap van een onafhankelijke bron is veel effectiever dan van een commerciële partij. Alles wordt op maat voor jouw gemeente gemaakt. In jullie huisstijl en met informatie over lokale regelingen en subsidies. Dat maakt het herkenbaar en schept vertrouwen.
Opvolging inbegrepen
Pas als er opvolging is, leidt kennis tot actie. Hiervoor zijn de (lokale) energiecoaches Zij komen bij mensen thuis en geven individueel advies. Ook helpen zij bij het aanvragen van offertes bij vakspecialisten, eventueel via het gemeenteloket of lokale energiewinkel.
Meer weten over dit programma?
Ben je in jouw gemeente bezig om je bewoners te bewegen om met hun huis aan de slag te gaan? We kunnen dit activatieprogramma voor jou op maat maken. Ook kunnen we ondersteunen bij programmamanagement en het uitrollen van de campagne.
Bespreek je idee