Publiekscampagne gemeente of LEC

Activerings­­programma midden­groepen

Besparen op gas wordt steeds belangrijker. Nu de kleine groep voorlopers is overgestapt op de warmtepomp, is de grote ‘middengroep’ aan de beurt. 86% daarvan wil graag. Maar er gebeurt niets, vooral omdat ze geen concreet plan hebben. Dit is precies wat dit programma doet: inzicht geven met een stappenplan, waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Voor gemeenten met de ambitie om echt iets te bereiken

Activatieprogramma voor NIP en non-NIP huiseigenaren uit de middengroep

Huiseigenaren uit de middengroep in beweging krijgen om hun huis energiezuiniger te maken, vraagt om een samenhangende en doordachte communicatie-campagne. 

De opdracht

Nederland moet veel minder gas gaan gebruiken. Gemeenten spelen hierin een belangrijke rol en hebben van de overheid niet alleen de taak maar ook de middelen gekregen om inwoners hierbij te helpen.



Gelukkig zijn er verschillende subsidies beschikbaar, zoals de NIP. Hiermee kunnen gemeenten hun inwoners wijkgericht benaderen en financieel ondersteunen.

echtpaar staat voor de achterkant van hun rijtjeshuis

De uitdaging

Na de ‘koplopers’ – die weinig aansporing nodig hebben om over te stappen – zijn nu de twijfelende middengroepen aan de beurt. En dat is de grote meerderheid. 86% daarvan wil best, maar heeft geen idee waar te beginnen. Ze missen inzicht en een plan.


Hoe bereik je deze middengroepen en hoe krijg je ze in beweging? Want je wilt zo veel mogelijk huiseigenaren van het gas af, het liefst iedereen.

curve met verdeling voorlopers-middengroepen-achterblijvers

Een kansrijke aanpak

Heeft jouw gemeente de ambitie om zoveel mogelijk eigenaren aan te spreken? Het Activatieprogramma voor NIP en non-NIP huiseigenaren uit de middengroep is een samenhangende campagne om de middengroepen persoonlijk te benaderen.

In 5-7 contactmomenten, stapsgewijs per wijk over een periode van zo’n 6-9 maanden worden zij benaderd met concrete en praktisch uitvoerbare tips. De opbouw is logisch: beginnen met simpel uit te voeren gedragstips, dan de mogelijkheden van je huis bekijken, en daarna je huis ook in de zomer koel houden. 

effectief vanwege een Doordachte opbouw

Activeringsprogramma met een logische en haalbare opbouw

Een omvattend programma voor gemeentes die de ambitie hebben om de grote middengroep in beweging te krijgen. Met 5-7 contactmomenten met concrete en praktisch uitvoerbare tips, stapsgewijs per wijk over een periode van zo’n 6-9 maanden.

verloop van het activatieprogramma in 3 stappen: gedrag, woning en omgeving
Detail van de Energietips

Fase 1: eenvoudig energie besparen met gedrag

24 wintertips 
voor energiezuinig en comfortabel wonen

Een verzameling eenvoudige en laagdrempelige aanpassingen waarmee je aardig wat energie kunt besparen. Kleine, goedkope toevoegingen in de woning en het aanwennen van ander gedrag. 

Dit levert direct honderden euro’s per jaar op. Het leert bewoners ook om zuinig met energie en water om te springen. Deze fase is een makkelijk begin van de campagne.

Manufesta levert jouw eigen versie van de 24 Energietips en alle communicatie daaromheen zoals advertenties, social media-afbeeldingen en promotie op straat.

Bekijk deze uitgave

Detail van de handleiding

Fase 2: aan de slag met je eigen huis

In 5 stappen naar een woning zonder gas

Gasverbruik verminderen zonder in te leveren op comfort. Veel huiseigenaren willen hiermee aan de slag, maar weten niet hoe. Ze hebben geen plan en kennen de subsidies niet.

Met deze handleiding geef je als gemeente je inwoners een duidelijk stappenplan. Het geeft inzicht en overzicht zodat ze met vertrouwen de aanpassingen kunnen doen die nodig zijn om naar een warmtepomp over te stappen.

Manufesta zorgt voor jouw versie van de 5 Stappen-handleiding, een plan om dit (met brief) bij de inwoners te krijgen en gerichte opvolging door Energiecoaches en (lokale) vakspecialisten.

Bekijk deze uitgave

Detail van de Zomertips

Fase 3: hou het koel in de zomer

24 Zomertipstips 
voor een koel huis en groene buurt

Hittestress wordt een steeds groter probleem in de zomer. De 24 Zomertips zijn gericht op het vergroenen en verkoelen in de zomer. Ze stimuleren direct handelen maar dragen ook bij aan een sociale buurt.

De Zomertips gaan vooral over de ruimte rondom het huis: tuin en afscheiding, gevel en dak, straat en buurt. Ook aan bewoners met een kleine beurs is gedacht.

Deze uitgave is een toegankelijk communicatiemiddel bij campagnes en subsidieregelingen voor het vergroenen van daken en straten, tegelwippen en wateropvang. De inhoud kan worden afgestemd op de lokale situatie.

Bekijk deze uitgave

inzicht en handelingsperspectief

Waarom dit programma

Het activeringsprogramma is gemaakt op basis van uitgebreide kennis en ervaring met (overheids-)communicatie en publiekscampagnes. Dit zijn onze belangrijkste principes. 

Meer weten over dit programma?

Ben je in jouw gemeente bezig om je bewoners te bewegen om met hun huis aan de slag te gaan? We kunnen dit activatieprogramma voor jou op maat maken. Ook kunnen we ondersteunen bij programma­management en het uitrollen van de campagne. 

Bespreek je idee
Jong stel zit op de grond met allerlei paperassen om zich heen